excel

Studia, praca czy podatki. Excel może przydać się zawsze.

1A. Sortowanie danych – pierwszy sposób

Zastosowanie: piątek, świątek czy niedziela sortowanie danych przyda się w każdej pracy biurowej

Taka sytuacja
Pracujesz w firmie sprzedającej sprzęt sportowy. Szef poprosił Cię o znalezienie w bazie klienta, który zamówił najwięcej produktów w tym miesiącu. Użyj funkcji sortowania od największej liczby zamówień do najmniejszej.
sort-1
mouse left
1A. Naciśnij lewym przyciskiem myszy na dowolną komórkę w kolumnie, według której chcemy sortować pozostałe. 2A. Wejdź do zakładki Dane 3A. Znajdź Sortowanie i filtrowanie oraz przycisk Sortuj 4A. Wybierz, czy chcesz sortować w porządku rosnącym, czy malejącym, oraz według której kolumny. 5A. Przy prostym sortowaniu możesz też wybrać przyciski Sortuj od A do Z lub Sortuj od Z do A

1B. Sortowanie danych – drugi sposób

sort-1
mouse right
1B. Naciśnij lewym przyciskiem myszy na dowolną komórkę w kolumnie, według której chcemy sortować pozostałe. 2B. W wyskakującym przyborniku wejdź w Sortuj 3B. Wybierz, czy chcesz sortować w porządku rosnącym, czy malejącym

2. Blokowanie / odblokowywanie wierszy i kolumn

Zastosowanie: kiedy masz dużo danych, możesz zablokować okienka, żeby nie tracić z oczu ważnej kolumny lub wiersza.

1. Kliknij lewym przyciskiem myszy w komórkę, do której mają blokować się wiersze i kolumny 2. Wejdź do zakładki Widok 3. Znajdź Zablokuj okienka 4. Wybierz jedną z 3 opisanych opcji 5. Aby odblokować okienka wejdź ponownie w Zablokuj okienka i wybierz Odblokuj okienka
block-1
mouse left

3. Tworzenie prostego wykresu

Zastosowanie: kiedy w pracy mamy zaprezentować dużą ilość danych, wykresy pomogą przekazać wszystko szybko i zrozumialektóra kolumna

Taka sytuacja
Szef poprosił Cię o pokazanie trendu sprzedaży od początku roku dla klienta, który zakupił najwięcej towaru w ostatnim miesiącu. Zobrazuj to na wykresie!
1. Zaznacz komórki, na podstawie których chcesz stworzyć wykres 2. Wejdź w zakładkę Wstawianie 3. Znajdź sekcję Wykresy 4. Wybierz wykres, którego potrzebujesz
chart
mouse left

3. Tworzenie prostego wykresu

5. Wejdź w zakładkę Projektowanie i zmień styl wykresu na taki, który najbardziej ci odpowiada. 6. Kliknij w tytuł wykresu, aby go edytować
chart
7. Kliknij w ikonę plus add obok wykresu, aby dodać np. tytuły osi

4A. Używanie funkcji w Excelu – pierwszy sposób

Zastosowanie: jeśli mamy dużo obliczeń do wykonania lub tworzymy szablon, na którym w przyszłości będziemy wykonywać podobne obliczenia w pracy

Taka sytuacja
Szef zapytał Cię o całkowitą sprzedaż w tym miesiącu, ale w bazie danych masz tylko dane sprzedażowe dla poszczególnych klientów. Użyj funkcji Excel, aby szybko wykonać działanie.
1A. Wpisz w komórkę znak „=” (w przypadku każdej funkcji) 2A. Wpisz nazwę funkcji, np. suma, średnia, min, max itp. Nie musisz ich znać na pamięć, po wpisaniu znaku „=” po lewej stronie poniżej menu pojawi się rozwijana lista funkcji, z której możesz wybrać tą, którą chcesz wstawić.
functions
mouse left

4A. Używanie funkcji w Excelu – pierwszy sposób

3A. W nawiasie podaj argumenty funkcji, np. numery komórek (numery komórek lub funkcje zawsze oddziel średnikiem). Docelowo powinno to wyglądać na przykład tak: E8=SUMA(E4:E7)
sum
mouse left

4B. Używanie funkcji w Excelu – drugi sposób

1B. Wejdź w zakładkę Formuły 2B. Znajdź Wstaw funkcję
functions
mouse left

4B. Używanie funkcji w Excelu – drugi sposób

3B. W polu Wyszukaj funkcję opisz, co chcesz zrobić lub wybierz funkcję z listy 4B. Po otwarciu okna Argumenty funkcji zaznacz komórki, których ma dotyczyć funkcja
functions
mouse left

5. Tworzenie tabeli przestawnej

Zastosowanie: tabele przestawne służą do analizy danych, wykonywania obliczeń i tworzenia podsumowań, pozwalając wyświetlić porównania i wzorce wynikające z danych. Jest to niezbędne, jeśli wiążesz swoją przyszłość z pracą w Excelu.

1. Zaznacz kolumny lub komórki, z których dane mają znaleźć się w tabeli 2. Wejdź w zakładkę Wstawianie 3. W sekcji Tabele znajdź Tabela przestawna
table
mouse left

5. Tworzenie tabeli przestawnej

4. W miejscu Wybierz, gdzie chcesz umieścić raport w formie tabeli przestawnej zaznacz pozycję, która Cię interesuje (np. nowy arkusz) 5. Wybierz pola, która chcesz dodać do raportu.
table
mouse left

6. Zmiana orientacji strony

Zastosowanie: często wyniki lepiej mieszczą się na poziomej kartce, więc warto oszczędzać papier

1. Wejdź w zakładkę Układ strony 2. W sekcji Ustawienia strony znajdź Orientacja 3. Wybierz ustawienie spośród: Pionowa/Pozioma
switch
mouse left

7. Dodawanie oraz edycja nagłówka i stopki w Excelu

Zastosowanie: jeśli chcemy zachować przejrzystość, to warto numerować strony podczas składania raportu w pracy

1. Wejdź w zakładkę Układ strony 2. Naciśnij małą ikonkę po prawej stronie od nazwy sekcji Opcje arkuszaoptions 3. Przejdź do Nagłówek/stopka 4. Z list rozwijanych wybierz, co ma się znajdować w Nagłówku lub Stopce dokumentu
header-footer.jpg
mouse left

7. Dodawanie oraz edycja nagłówka i stopki w Excelu

5. Wchodząc przyciskiem do Nagłówek niestandardowy, możesz umieścić dowolny tekst 6. Warto pamiętać, że nagłówek widoczny będzie dopiero po wydrukowaniu arkusza. Możesz go jednak zobaczyć klikając w Podgląd wydruku
header-footer.jpg
mouse left

8A. Usuwanie zbędnych odstępów – pierwszy sposób

Zastosowanie: jeśli w tekście skopiowanym do pliku Excel znajdują się nieregularne spacje, możesz usunąć ich nadmiar przy użyciu jednej funkcji

1A. Wpisz w komórkę znak „=” 2A. Wpisz nazwę funkcji usuń.zbędne.odstępy
spacings.jpg
mouse left

8A. Usuwanie zbędnych odstępów – pierwszy sposób

3A. W nawiasie podaj numer komórki, która ma zostać zmieniona 4A. Aby skopiować funkcję do kolejnych komórek w kolumnie lub wierszu kliknij w kwadracik w prawym dolnym rogu komórki i przeciągnij w odpowiednim kierunku
spacings
mouse left

8B. Usuwanie zbędnych odstępów – drugi sposób

1B. Naciśnij lewym przyciskiem myszy na komórkę lub obszar, do których chcesz skopiować tekst bez zbędnych spacji 2B. Wejdź w zakładkę Formuły, a następnie wybierz Wstaw funkcję
spacings
mouse left

8B. Usuwanie zbędnych odstępów – drugi sposób

3B. W nowym oknie wyszukaj funkcję USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY 4B. Po otwarciu okna Argumenty funkcji zaznacz obszar, z którego mają zostać usunięte zbędne spacje
spacings
mouse left

9. Popularne błędy w Excelu

Ponieważ błędy mogą się pojawić przy różnych okolicznościach, warto wiedzieć, co oznaczają

1. #NAME? – reguła zawiera funkcję o niewłaściwej nazwie 2. #DIV/0 – w wyniku zastosowania reguły dochodzi do dzielenia przez zero 3. #LICZBA – niewłaściwa liczba w regule lub funkcji 4. [#######] – zawartość komórki jest większa od jej szerokości i nie można wyświetlić całej jej zawartości 5. #N/D! – formuła nie może znaleźć szukanego elementu lub wartości
errors

10. Skróty klawiszowe EXCEL

Zastosowanie: szybsza praca w każdych okolicznościach

CTRL + C
- kopiuj
CTRL + V
- wklej
CTRL + X
- wytnij
CTRL + HOME
- przenosi do pierwszej komórki w arkuszu
CTRL + END
- przenosi do ostatniej wykorzystanej komórki
CTRL + F4
- zamknij okno
ALT + C
- koniec programu Excel

11. Dobra robota

Ukończyłeś zdalny kurs podstaw Excela!

Kliknij poniżej i zgarnij dyplom

Wróć do kursów
cogs

Zależy nam, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dlatego nasza strona WWW wykorzystuje pliki cookies, które zapisują się w pamięci przeglądarki. Pliki cookies (po polsku ciasteczka) to małe pliki tekstowe, które automatycznie tworzy przeglądarka internetowa, gdy odwiedzasz strony WWW. Informacje w danym pliku cookie może odczytać wyłącznie ta strona, z której ten plik pochodzi. Co to oznacza dla Ciebie? Strona internetowa nie może mieć dostępu do innych plików, które znajdują się na Twoim komputerze. Możesz skonfigurować tak swoją przeglądarkę, aby blokowała ona pliki cookies lub usuwała je. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym materiale POLITYKA COOKIES. Piszemy tam przystępnie także o tym, dlaczego używamy plików cookies. Pamiętaj, że jeśli je zablokujesz, nie będziesz mógł, niestety, korzystać (całkowicie lub z części funkcji) z naszej strony internetowej. Jeśli będziesz dalej korzystać z naszej strony i nie zmienisz ustawień plików cookies, uznamy, że zapoznałeś się z tą wiadomością i akceptujesz nasze pliki cookies.